"Testovaním vodíkového autobusu získame cenné dáta potrebné na
prevádzku vozidiel s týmto typom pohonu. Chceme si vyskúšať, ako sa
autobus správa v rôznych podmienkach, a na základe toho naplánujeme jeho
efektívne využitie na linkách MHD v budúcnosti," vysvetlil predseda predstavenstva DPB Martin Rybanský.
Prvá námestníčka primátora Bratislavy Tatiana Kratochvílová vyzdvihla,
že vodíkový autobus predstavuje ekologické riešenie a prispieva k
zníženiu množstva emisií. Ako pripomenula, už v priebehu budúceho roka
vozidlový park obohatia štyri kusy takýchto autobusov.
Vodíkový autobus bude od 16. do 27. decembra premávať cez pracovné dni
najmä na linkách 50, 65, 74 a 87. Jazda týmto vozidlom bude pre
cestujúcich bezplatná.
Mestský nízkopodlažný vodíkový autobus Solaris Urbino 12 hydrogen v
modrobielej farebnej kombinácii je poháňaný elektromotormi v zadnej
náprave a menšou trakčnou batériou, pre ktoré dodáva elektrickú energiu
vodíkový palivový článok. Toto vozidlo nie je prototypom. Rovnaký model
už dnes podľa DPB prevádzkujú viaceré európske mestá.
Štyri rovnaké vozidlá, už v bratislavských farbách a vybavené najnovšími
technológiami, majú doraziť do depa DPB budúci rok. Podnik ich objednal
tento rok vďaka nenávratnému finančnému príspevku z európskych fondov,
na ktorý uzavrel zmluvu s Ministerstvom investícií, regionálneho rozvoja
a informatizácie Slovenskej republiky (MIRRI) SR. Predchádzala tomu
súťaž na dodávateľa.
V porovnaní s elektromobilmi je podľa dopravného podniku výhodou
vodíkových vozidiel dlhší dojazd, ale aj rýchlejšie tankovanie. Autobus
na vodík by mohol podľa hovorcu na jedno dotankovanie prejsť aj viac ako
350 km, čím dokáže plnohodnotne nahradiť bežné autobusy v celodennej
prevádzke.